Skip to main content

NCERT Solution for English chapter -3 - My Brother's Great Invention

๐Ÿ“˜ Chapter Summary: "My Brother's Great Invention"

In this humorous and imaginative story, the narrator's younger brother, who is passionate about science, creates a remarkable invention—a machine that can transform objects into different shapes and sizes. Excited about his creation, he demonstrates it by turning a chair into a table and a table into a chair. However, things take an unexpected turn when the machine malfunctions, leading to a series of comical events that highlight the unpredictable nature of inventions and the importance of careful experimentation.


๐Ÿง  Key Points

  • The Inventive Mind: The narrator's brother is depicted as a curious and inventive child who loves experimenting with science.

  • The Great Invention: He constructs a machine capable of changing the shape and size of objects, showcasing his creativity and understanding of basic scientific principles.

  • The Demonstration: Eager to impress, he demonstrates the machine's capabilities by transforming a chair into a table and vice versa.

  • The Malfunction: The machine unexpectedly malfunctions, leading to humorous consequences and emphasizing the unpredictability of scientific experiments.

  • The Lesson Learned: The story concludes with the lesson that while innovation is valuable, it is equally important to approach experiments with caution and thorough understanding.


❓ Important Questions

1. What was the great invention of the narrator's brother?

  • Answer: The narrator's brother invented a machine that could change the shape and size of objects, effectively transforming a chair into a table and a table into a chair.

2. How did the narrator's brother demonstrate his invention?

  • Answer: He demonstrated his invention by placing a chair into the machine, which then transformed it into a table. He then reversed the process by placing the table back into the machine, turning it into a chair.

3. What went wrong with the invention?

  • Answer: During the demonstration, the machine malfunctioned, leading to unexpected transformations and humorous situations, highlighting the challenges and unpredictability of scientific experimentation.

4. What lesson did the narrator learn from his brother's invention?

  • Answer: The narrator learned that while innovation and creativity are important, it is equally crucial to approach experiments with caution, thorough understanding, and preparation to avoid unintended consequences.


๐Ÿ“ Additional Activities

1. Vocabulary Building

  • List five scientific terms used in the chapter and explain their meanings.

2. Creative Writing

  • Imagine you are the narrator's brother. Write a diary entry describing the day your invention worked perfectly and the day it malfunctioned.

3. Group Discussion

  • Discuss in groups the importance of trial and error in scientific experiments. Share examples from the chapter and real life.

Comments

Popular posts from this blog

NCERT Solutions – The Day the River Spoke

  ๐Ÿ“– Chapter Summary: The Day the River Spoke is a heart-touching and imaginative story about a young child’s special connection with nature. One day, while sitting quietly by the river, the child imagines that the river is speaking to them. The river shares its timeless wisdom through soft murmurs and gentle splashes. It becomes a teacher and friend, talking about the past, emotions, and life itself. Through this magical experience, the child learns the importance of patience, kindness, and listening to nature. The story teaches us that if we stay quiet and observe the world around us, even nature can speak to us in its own way. ❓ NCERT Questions and Answers Q1. What did the child feel when sitting by the river? Ans: The child felt calm and curious. They imagined that the river was speaking, which made them feel peaceful and connected with nature. Q2. How did the river "speak" to the child? Ans: The river’s flowing sounds—like splashes and murmurs—seemed like a ...

Ncert solution Class 7 Hindi chapter - เคฎाँ, เค•เคน เคเค• เค•เคนाเคจी

  ๐Ÿ“– เค•เคตिเคคा เค•ा เคธाเคฐांเคถ เค•เคตिเคคा "เคฎाँ, เค•เคน เคเค• เค•เคนाเคจी" เคฎें เคฐाเคนुเคฒ เค…เคชเคจी เคฎाँ เคธे เค•เคนाเคจी เคธुเคจाเคจे เค•ी เคœिเคฆ เค•เคฐเคคा เคนै। เคฎाँ เค‰เคธे เคฌเคคाเคคी เคนैं เค•ि เคตเคน เค‰เคธเค•ी เคจाเคจी เคจเคนीं เคนैं, เคฒेเค•िเคจ เคซिเคฐ เคญी เคตเคน เค‰เคธे เคเค• เค•เคนाเคจी เคธुเคจाเคคी เคนैं। เค•เคนाเคจी เคฎें เคฐाเคนुเคฒ เค•े เคชिเคคा, เคœो เคฎเคนाเคค्เคฎा เคฌुเคฆ्เคง เค•े เคฌเคšเคชเคจ เค•े เคธเคฎเคฏ เค•े เคนैं, เค‰เคชเคตเคจ เคฎें เคŸเคนเคฒเคคे เคนुเค เคเค• เค˜ाเคฏเคฒ เคนंเคธ เค•ो เคฆेเค–เคคे เคนैं। เคตे เค‰เคธे เคฌเคšाเคคे เคนैं, เคฒेเค•िเคจ เคถिเค•ाเคฐी เค‰เคธे เคฎाเคฐเคจे เค•ी เคฎांเค— เค•เคฐเคคा เคนै। เคฆोเคจों เค•े เคฌीเคš เคตिเคตाเคฆ เคนोเคคा เคนै, เค”เคฐ เค…ंเคคเคคः เคจ्เคฏाเคฏाเคฒเคฏ เคฎें เคจिเคฐ्เคฃเคฏ เคฒिเคฏा เคœाเคคा เคนै เค•ि เคนंเคธ เค•ो เคฌเคšाเคจे เคตाเคฒा เคธเคนी เคนै। เค‡เคธ เค˜เคŸเคจा เคธे เคฏเคน เคธंเคฆेเคถ เคฎिเคฒเคคा เคนै เค•ि เคฆเคฏा เค”เคฐ เค•เคฐुเคฃा เค•ा เคฎเคนเคค्เคต เคนै। ​ ๐Ÿ“š เค•เค िเคจ เคถเคฌ्เคฆों เค•े เค…เคฐ्เคฅ เคฌिเคฆ्เคง – เคคीเคฐ เคธे เค˜ाเคฏเคฒ เคšेंเคŸी – เคฆाเคธी เค‰เคชเคตเคจ – เคฌเค—़ीเคšा เคญ्เคฐเคฎเคฃ – เค˜ूเคฎเคจा เคธुเคฐเคญि – เคธुเค—ंเคงि เคตเคฐ्เคฃ – เคฐंเค— เคนिเคฎ – เคฌเคฐ्เคซ เคธ्เคตเคฐ – เค†เคตाเคœ़ เค–เค— – เคชเค•्เคทी เคถเคฐ – เคคीเคฐ เคชเค•्เคท – เคชंเค– เค†เค–ेเคŸเค• – เคถिเค•ाเคฐी เคฒเค•्เคท्เคฏ – เคจिเคถाเคจा เค†เคนเคค – เค˜ाเคฏเคฒ เคคाเคค – เคชिเคคा เคฐเค•्เคทी – เคฐเค•्เคทเค• เคธเคฆเคฏ – เคฆเคฏाเคฒु เค–เค—เคญเค•्เคทी – เคชเค•्เคทी เค–ाเคจे เคตाเคฒा เค‰เคญเคฏ – เคฆोเคจों เคตिเคตाเคฆ – เคฌเคนเคธ เคจिเคฐ्เคฆเคฏ – เคจिเคฐ्เคฆเคฏी เคต्เคฏाเคชเค• เคนुเคˆ – เคซैเคฒ เค—เคˆ เคฌाเคจी – เคฌोเคฒी เคจिเคฐ्เคฃเคฏ – เคซैเคธเคฒा เคจिเคฐเคชเคฐाเคง – เคฌेเค•เคธूเคฐ ...

NCERT Solutions for Class English Chapter - Bravehearts

  Chapter Summary: Bravehearts Bravehearts is an inspiring chapter that celebrates the courage and determination of young heroes from across India. It tells real-life stories of children who performed extraordinary acts of bravery, risking their own lives to save others. The chapter highlights several young awardees of the National Bravery Awards . Some children saved people from drowning, others saved families from burning houses or wild animals. Despite being so young, these children displayed immense presence of mind, selflessness, and fearlessness. The purpose of the chapter is to motivate readers to admire such courage and to realize that true bravery lies in thinking of others' safety before your own. It teaches that age or size doesn’t matter when it comes to being a hero—what matters is courage, quick action, and kindness. ๐Ÿ“ Word Meanings Word Meaning Bravery Courageous behavior; valor Selfless Thinking of others before oneself Gallant Brave and heroic Awardees Peop...